Selgeravtale – Vilkår og betingelser

Denne avtalen inngås mellom selgeren (designer, merkevare eller kunstner) registrert i Norge og Novooi AS, et selskap registrert i Norge med org. nr. 827340162, hvor Novooi er et studio og en nettbasert plattform bestående hovedsakelig av en markedsplass, et digitalt visningsrom, kuratoriske tjenester, en database og databehandlingssystemer hvor interiørprodukter og andre dekorative gjenstander kan markedsføres.

Novooi skal tilby tjenesten til selgeren i henhold til vilkårene i denne avtalen, og selgeren aksepterer at Novooi har enerett til å velge eller invitere potensielle selgere til å benytte tjenesten.

Innhold:

  • Tolkning
  • Utnevnelse og varighet
  • Forpliktelser
  • Kostnader og betaling
  • Immaterielle rettigheter
  • Konfidensialitet
  • Ansvarsbegrensning
  • Databeskyttelse
  • Kundeservice
  • Oppsigelse
  • Konsekvenser av oppsigelse
  • Overdragelse
  • Tvister
  • Force Majeure
  • Gjeldende lov og jurisdiksjon

Det er avtalt mellom partene som følger:

1. Tolkning

Følgende definisjoner og regler for tolkning gjelder i denne avtalen.

  • Registreringsskjema: Skjemaet som selgeren må godkjenne elektronisk ved registrering som en del av søknadsprosessen for å bli med i den nettbaserte markedsplassen.
  • Provisjonsgebyr: Gebyret som er angitt i punkt 6.3.
  • Kunde: En person, firma eller selskap som inngår eller inviteres til å inngå en avtale med selgeren via den nettbaserte markedsplassen.
  • Kundevilkår: Vilkår og betingelser mellom Novooi og kunden, som selger vil bli informert om fra tid til annen.
  • Dokument: Inkluderer, i tillegg til ethvert skriftlig dokument, enhver tegning, kart, plan, diagram, design, bilde, bånd, disk eller annet medium som inneholder informasjon i enhver form.
  • Force Majeure-hendelse: Enhver omstendighet utenfor partens rimelige kontroll, inkludert, men ikke begrenset til:
    • Naturkatastrofer som flom, tørke, jordskjelv eller andre naturkatastrofer.
    • Epidemi eller pandemi.
    • Terrorangrep, borgerkrig, opptøyer, krig eller trussel om krig.
    • Kjemisk, biologisk eller nukleær forurensning.
    • Myndighetstiltak som eksport- eller importrestriksjoner.
    • Bygningskollaps, brann, eksplosjon eller ulykke.
    • Avbrudd eller svikt i offentlige tjenester.
  • Immaterielle rettigheter: Patenter, opphavsrett, varemerker, domenenavn, designrettigheter, forretningsnavn, programvare- og databaserettigheter, samt alle rettigheter knyttet til konfidensiell informasjon.
  • Nettbasert markedsplass: Den digitale markedsplassen levert av Novooi via www.novooi.no for å markedsføre og legge til rette for salg av selgerens produkter.
  • Retningslinjer: Alle retningslinjer gitt av Novooi til selger, inkludert krav til kvalitet, produktbeskrivelser, kundeservice og prisfastsettelse.
  • Presentasjonsretningslinjer: Se «Forpliktelser».
  • Produkt: Varer som selger ønsker å markedsføre og selge via den nettbaserte markedsplassen.
  • Produktprispolicy: Hvordan selgere skal fastsette priser på produkter via den nettbaserte markedsplassen.
  • Produktoppsett og listekrav: Retningslinjer for hvordan selgere skal laste opp bilder og beskrivelser, samt forklare sine frakt- og returvilkår. Se «Forpliktelser».
  • Sikkerhetskrav: Hvordan selgere skal sikre sine IT-systemer og følge vår personvernpolicy.
  • Tjeneste: Den nettbaserte markedsplassen og tilknyttede tjenester som tilbys av Novooi i henhold til denne avtalen.
  • Butikkfront: Selgerens individuelle profilside innen den nettbaserte markedsplassen for å markedsføre sine produkter.
  • Abonnementsavgift: Den årlige avgiften angitt i punkt 6.2.
  • Merverdiavgift (MVA): Avgift som ilegges i henhold til gjeldende norsk lovgivning.

2. Oppstart og varighet

Avtalen trer i kraft når Novooi har mottatt et fullført registrerings- eller søknadsskjema, og selger har akseptert vilkår, forpliktelser og andre krav fastsatt av Novooi.

Avtalen forblir gyldig inntil den sies opp av en av partene med minst én måneds skriftlig varsel, med mindre den avsluttes i samsvar med punkt 11.

3. Forpliktelser

3.1 Novooi skal gjøre sitt beste for å levere tjenesten med rimelig omsorg og dyktighet.
3.2 Novooi skal tilby en portal hvor selger kan opprette og oppdatere sin butikkfront.
3.3 Novooi skal bestrebe seg på å holde markedsplassen tilgjengelig og utbedre eventuelle feil så snart som mulig. Selger aksepterer at tjenesten ikke alltid vil være feilfri, og at vedlikehold kan føre til midlertidig nedetid.
3.4 Novooi skal gi selger tilgang til markedsplassen hvor selger kan tilby og selge sine produkter direkte til kunder.
3.5 Novooi skal markedsføre salget av produkter via markedsplassen, nyhetsbrev, sosiale medier og andre kanaler etter eget skjønn.
3.6 Enhver salgskontrakt for produkter inngås direkte mellom selger og kunde. Novooi er ikke part i slike kontrakter.
3.7 Novooi skal legge til rette for betalingsprosessen i henhold til punkt 4.
3.8 Novooi forbeholder seg retten til å endre tjenesten når som helst.

SELGERENS FORPLIKTELSER

Selgeren skal:

3.9 garantere at all informasjon oppgitt i registreringsskjemaet er nøyaktig og oppdatert til enhver tid, og at eventuelle endringer varsles til oss så snart som mulig.
3.10 selge produktene til kundene i samsvar med kundevilkårene.
3.11 samarbeide med oss i alle saker relatert til tjenesten.
3.12 være ansvarlig for å skaffe og opprettholde (for egen regning) tilgang til internett og sikre at all datamaskinvare og programvare brukt av selgeren er oppdatert og kompatibel med markedsplassen. Selgeren skal spesielt sørge for at egnet antivirusprogramvare er installert.
3.13 levere, innen rimelig tid, alt materiale og annen informasjon som Novooi med rimelighet kan kreve, og sikre at denne informasjonen er nøyaktig på alle vesentlige punkter.
3.14 sørge for at all informasjon, dokumentasjon eller fotografier levert til oss elektronisk, enten via e-post eller markedsplassen, er fri for virus.
3.15 være ansvarlig for sikkerheten og riktig bruk av passord og andre sikkerhetsenheter brukt i forbindelse med tjenesten.
3.16 inkludere eventuelle Novooi-pakksedler eller emballasje som er levert av oss.
3.17 være ansvarlig for å opprette, administrere og presentere sin profil og produkter på butikkfronten på en profesjonell og tiltalende måte, og holde denne informasjonen oppdatert.
3.18 alltid ha minst ett produkt tilgjengelig for salg på butikkfronten.
3.19 til enhver tid overholde presentasjonsretningslinjene som er gitt av oss til selgeren.
3.20 sikre at all selgerinformasjon oppgitt om seg selv eller produktene er og forblir sann, nøyaktig, oppdatert og fullstendig.
3.21 overholde alle retningslinjer gitt av oss til selgeren, inkludert forpliktelser, retningslinjer for refusjon og retur, frakt- og leveringspolicy, personvern og databeskyttelse.
3.22 garantere at ingen av selgerens opplysninger, produkter eller bruk av nettsiden er falske, unøyaktige eller villedende.
3.23 ikke være involvert i svindel, eller selge forfalskede eller stjålne varer.
3.24 ikke være ærekrenkende, truende, støtende, obskøne, pornografiske, fornærmende, usømmelige eller i dårlig smak.
3.25 ikke bryte noen gjeldende lover eller forskrifter, inkludert, men ikke begrenset til, brudd på opphavsrett, konfidensialitet, personvern, e-handel, fjernsalg, databeskyttelse, eksportkontroll, skatt, forbrukerbeskyttelse og reklame.
3.26 ikke krenke tredjeparts immaterielle rettigheter eller personvern.
3.27 ikke skade Novooi sitt omdømme.
3.28 godta at når en ordre er akseptert via markedsplassen, er ordren bindende og må fullføres av selgeren direkte til kunden.
3.29 overholde kundens bestillingskrav gitt av oss til selgeren.
3.30 overholde retningslinjene for retur og refusjon gitt av oss til selgeren; se retningslinjene for retur og refusjon.
3.31 akseptere at Novooi kan deaktivere selgerens butikkfront når som helst dersom Novooi, etter eget skjønn, mener at selgeren ikke har overholdt noen av retningslinjene.

4. PRISER OG BETALING

4.1 Som vederlag for tjenesten levert av Novooi, skal selgeren betale provisjonsgebyret som angitt i punkt 4.3
4.2 Månedlig eller årlig abonnementsavgift er gratis.
4.3 Provisjonsgebyret B2C (forbruker) er satt til 25 % og B2B 10% av det totale beløpet som kunden betaler for hvert produkt solgt gjennom novooi.no av selgeren, inkludert MVA dersom det er aktuelt.
4.4 Hvis varer returneres til selgeren i henhold til retningslinjene for retur og refusjon, refunderer Novooi kunden det fulle beløpet. Novooi forbeholder seg retten til å holde tilbake selgerens penger i en periode på 45 dager for dette formålet. Spesialbestilte produkter kan ikke returneres eller kanselleres etter at bestillingen er plassert og akseptert.
4.5 Betalinger for produktene skal gjøres direkte til oss av kunden. Selgeren godtar at kundens betalingsforpliktelse til selgeren er oppfylt når kunden har betalt Novooi for produktet.
4.6 Provisjonsgebyret trekkes direkte av Novooi fra betalinger gjort av kunden.
4.7 Novooi skal betale selgeren for alle transaksjoner via en uttaksmetode fra selgerens dashbord. Det er selgerens ansvar å trekke ut sitt disponible saldo. Selgeren må sende inn en forespørsel om uttak, som må godkjennes av oss. Midler opptjent fra en transaksjon må forbli i saldoen i en periode på 45 dager for å muliggjøre retur og refusjon.
4.8 Alle betalinger vil bli gjort i norske kroner.
4.9 Selgeren skal gi oss oppdaterte bankopplysninger dersom det er nødvendig for å lette betalinger for solgte produkter, og skal være ansvarlig for eventuelle bankgebyrer eller administrative kostnader på grunn av feilaktig informasjon.

5. IMMATERIELLE RETTIGHETER

Alle immaterielle rettigheter knyttet til Novooi sitt navn, logo og varemerke skal eies av oss. Novooi gir selgeren lisens til å bruke vårt navn, logo og merkevare i markedsføringsmateriell, emballasje eller andre steder i samsvar med disse vilkårene. Ved oppsigelse av denne avtalen opphører denne lisensen automatisk.

Selgeren garanterer at:
5.1 det er den rettmessige eieren av alle immaterielle rettigheter knyttet til produktene (inkludert fotografier, bilder og logoer), eller at det har en gyldig lisens til å bruke slike rettigheter.
5.2 bruken av immaterielle rettigheter av selgeren og/eller Novooi for å selge produktene på markedsplassen ikke vil krenke tredjeparts immaterielle rettigheter.
5.3 selgeren skal til enhver tid under og etter denne avtalen holde Novooi skadesløs for ethvert krav, krav om erstatning, ansvar eller tap som oppstår i forbindelse med brudd på punkt 5.1.
5.4 selgeren gir Novooi tilgang til og rett til å bruke alt innhold som er plassert på selgerens butikkfront. Novooi kan bruke bilder og profilinformasjon i markedsføring og sosiale medier.

6. KONFIDENSIALITET

6.1 Hver part som mottar konfidensiell informasjon fra den andre, skal holde denne informasjonen konfidensiell. Denne avtalen skal anses som konfidensiell informasjon.

Forpliktelsene om konfidensialitet gjelder ikke dersom skriftlig forhåndssamtykke til offentliggjøring er gitt, dersom informasjonen allerede er offentlig kjent uten brudd på konfidensialitet, dersom informasjonen lovlig var i mottakerens besittelse før den ble gitt, eller dersom informasjonen er pålagt offentliggjort i henhold til gjeldende lov, en rettskjennelse eller en offentlig myndighet.

Forpliktelsene om konfidensialitet forblir gyldige i fem (5) år etter at avtalen er avsluttet eller utløpt.

7. ANSVARSBEGRENSNING

Ingenting i denne avtalen begrenser eller utelukker vårt ansvar for dødsfall eller personskade forårsaket av vår uaktsomhet, svindel eller bedragersk feilrepresentasjon, eller ethvert annet ansvar som ikke kan begrenses eller utelukkes i henhold til gjeldende lov.

Med forbehold om punkt 9, skal Novooi ikke være ansvarlig overfor selger, enten i kontrakt, erstatningsansvar (inkludert uaktsomhet), brudd på lovfestede forpliktelser eller på annen måte, som oppstår under eller i forbindelse med denne avtalen, for tap av fortjeneste, tap av salg eller virksomhet, tap av avtaler eller kontrakter, tap av forventede besparelser, tap av eller skade på goodwill, tap av bruk eller korrupsjon av programvare, data eller informasjon, eller ethvert indirekte eller følgetap.

8. DATABESKYTTELSE

Selger erkjenner og godtar at personopplysninger vil bli behandlet av og på vegne av leverandøren i forbindelse med tjenesten. Informasjon og data levert av selger kan ikke brukes, offentliggjøres eller distribueres av oss.

9. KUNDESERVICE

Vi tilstreber å svare på e-post innen 24 timer. Vi arrangerer møter med våre selgere og profesjonelle innkjøpere ved behov. Novooi krever ikke betaling for kundeservice.

10. OPPSIGELSE

10.1 Uten at det påvirker andre rettigheter eller rettsmidler tilgjengelig for noen av partene, skal denne avtalen forbli i kraft inntil en av partene skriftlig varsler den andre.
10.2 Novooi kan umiddelbart suspendere eller avslutte denne avtalen med øyeblikkelig virkning uten ansvar ved å gi skriftlig varsel til selger dersom selger begår et vesentlig brudd på noen av vilkårene i denne avtalen, hvor bruddet ikke kan rettes opp, eller (hvis bruddet kan rettes opp) dersom selger ikke retter opp bruddet innen syv (7) dager etter å ha blitt varslet om dette.
10.3 Avtalen kan avsluttes dersom selger ikke kan betale sin gjeld etter hvert som den forfaller, blir eller trues med å bli insolvent, blir gjenstand for en konkurskjennelse, inngår en avtale eller forslag til eller trer inn i et kompromiss eller en ordning med noen av sine kreditorer, går i frivillig eller tvungen likvidasjon, eller det sendes inn en søknad til retten om utnevnelse av en administrator, eller tilsvarende hendelse skjer med selger.
10.4 Novooi kan, etter eget skjønn, vurdere at selgerens egnethet eller kvalifikasjon for å være oppført på den nettbaserte markedsplassen har endret seg, og dermed avslutte avtalen.

11. KONSEKVENSER AV OPPSIGELSE

Ved oppsigelse eller utløp av denne avtalen skal selger umiddelbart betale oss eventuelle utestående gebyrer. Oppsigelse eller utløp av avtalen skal ikke påvirke noen rettigheter, rettsmidler, forpliktelser eller ansvar for partene som har påløpt frem til datoen for oppsigelse eller utløp, inkludert retten til å kreve erstatning for eventuelle brudd på avtalen som eksisterte ved eller før oppsigelsen eller utløpet.

12. FORCE MAJEURE

Dersom en part hindres, forsinkes eller forhindres fra å oppfylle noen av sine forpliktelser under denne avtalen på grunn av en Force Majeure-hendelse, skal den berørte parten ikke anses å ha brutt avtalen eller på annen måte være ansvarlig for en slik unnlatelse eller forsinkelse i oppfyllelsen av sine forpliktelser. Tiden for oppfyllelse av slike forpliktelser skal forlenges tilsvarende.

Dersom en Force Majeure-hendelse vedvarer i en sammenhengende periode på mer enn tre (3) måneder, kan en av partene si opp denne avtalen med 14 dagers skriftlig varsel til den andre parten. Ved utløpet av denne varslingsperioden vil avtalen avsluttes. En slik oppsigelse skal ikke påvirke partenes rettigheter i forbindelse med eventuelle brudd på avtalen som har skjedd før oppsigelsen.

13. OVERDRAGELSE

Denne avtalen er personlig for selgeren, og selgeren skal ikke overdra, overføre, pantsette, belaste, sette ut på underleverandør, erklære en tillit over eller på annen måte håndtere noen av sine rettigheter og forpliktelser under denne avtalen. Novooi kan når som helst overdra, pantsette, belaste, erklære en tillit over eller håndtere noen av sine rettigheter under denne avtalen.

14. TVISTELØSNING

Dersom en tvist oppstår i forbindelse med denne avtalen eller dens oppfyllelse, gyldighet eller håndhevelse, skal partene følge prosedyren beskrevet i denne klausulen.

Partene skal informere hverandre om den eksakte årsaken til tvisten. Hver part skal forsøke å løse tvisten via e-post eller om nødvendig via telefon. Dette kan innebære diskusjon og kompromiss. Som en siste utvei bør juridisk rådgivning søkes i forbindelse med brudd på kontrakten for noen av partene, og juridiske løsninger kan håndheves. Dette kan inkludere kompensasjon eller diskvalifisering fra bruk av tjenesten.

Vennlige og minnelige løsninger foretrekkes.

15. GJELDENDE LOV

Denne avtalen og eventuelle tvister eller krav som oppstår som følge av eller i forbindelse med den, dens innhold eller utforming (inkludert ikke-kontraktuelle tvister eller krav) skal reguleres av og tolkes i samsvar med norsk lov.

Reglene for voldgift skal gjelde for voldgiftsbehandlingen, og dersom dette ikke lykkes, underlegger begge parter seg den eksklusive jurisdiksjonen til norske domstoler.